Oversikt over fakturaer som er sendt til inkasso:
For å se hvilke fakturaer som er oversendt til Visma Amili, gjør du følgende:
- Gå til Økonomi i menyen
- Filtrer på status Inkasso
For å se flere detaljer knyttet til inkassovarselet/inkassosaken, gjør du følgende:
- Trykk på Valg for den aktuelle fakturaen
- Trykk på Status inkassosak for å få oversikt over utestående beløp og historikk
Via Valg menyen har du også følgende muligheter:
- Sett sak på vent: Inkassopartner holder saken aktiv, men sender ikke flere purringer eller betalingsoppfordringer før du har satt i gang saken igjen. NB! Du kan kan ikke sette saken på vent etter at det er sendt ut betalingsoppfordring.
- Endre forfallsdato: Inkassopartner vil ikke sende betalingsoppfordring før den nye forfallsdatoen har passert.
- Avslutt sak: Inkassopartner avslutter saken og sletter kravet mot leietaker.
Hva skjer når det opprettes inkassosak?
Inkassovarsel
Dersom leie ikke er betalt innen 14 dager etter forfallsdato sendes kravet over til Visma Amili. Visma Amili sender inkassovarsel med 14 dagers betalingsfrist til leietaker(e). Hybel fakturerer utleier kr 75 kroner (inkl mva) per inkassovarsel, men utleieren beholder purregebyrer og renter som legges på leiesummen. Ved betaling av kravet på inkassovarsel-stadiet betales hovedkrav, purregebyrer og renter til utleier.
Dekningsrekkefølge er
- Hovedkrav
- Purregebyr
- Renter
Betalingsoppfordring
Dersom leie ikke er betalt innen 17 dager etter at inkassovarsel er sendt, overføres saken til inkasso. Visma Amili sender betalingsoppfordring med 14 dagers betalingsfrist til leietaker(e).
Ved oppgjør på inkasso-stadiet vil leietaker(e) betale salær til Visma Amili etter statens satser.
Dekningsrekkefølge er
- Inkassosalær
- Hovedkrav
- Renter
Overvåkning
Krav som ikke er løst etter 12 måneders ordinær inkassopågang, endt rettslig pågang og/eller er avskrevet overført til overvåking. Ved overvåking vil Visma følge opp eventuelle endringer i skyldners status og iverksette tiltak dersom situasjonen endrer seg og det blir sannsynlig å kunne oppnå oppgjør.
Ved oppgjør på overvåking vil betalte salærer, renter og 30% av hovedkrav beholdes av Visma Amili. Visma Amili bærer alle omkostninger ved oppfølgning og fornying av krav ved overvåking.
Dekningsrekkefølge er
- Inkassosalær
- Rettsgebyr
- Hovedkrav
- Renter
Trekking av krav
Dersom det foreligger en rettslig tvist med leietaker eller kravet er feilsendt, er utleieren ansvarlig for å trekke kravet.
Feilsendte og omtvistede krav kan trekkes omkostningsfritt inntil 14 virkedager etter registrering hos Visma Amili. Etter dette kan utleier faktureres 50% av tariffmessig salær. Inngås det betalingsavtale mellom utleier og leietaker som medfører at Visma Amili ikke kan kreve omkostninger dekket hos leietaker, kan disse faktureres utleier.
Merverdiavgift
Det beregnes merverdiavgift av provisjon av hovedkrav og renter, og dette trekkes fra oppgjør til utleier hvis utleieren er mva-registrert. For utleiere som ikke har fradrag for mva, kan leietaker belastes mva.
Annet
Øvrige betingelser og vilkår ligger på nettsiden til Visma Amili.
Tilgang - Amili-portalen
Amili-portalen gir deg innsikt i hva som har skjedd på inkassosaken. Der kan du blant annet hente ut kopi av brev som er sendt til leietaker, se hvilke krav saken gjelder, hvilke kostnader som er lagt på saken, hvor mye renter som er påløpt og oversikt over betalinger. Du kan også kommunisere direkte med saksbehandler via meldinger samt se statistikk og rapporter på porteføljen, eksempelvis aktive saker fordelt på opprettelsesdato, avsluttede saker, løsningsgrad, oversiktsrapport, etc.
For å få tilgang til Amili-portalen sender du en e-post til hjelp@amili.no. Skriv "Hybel - Tilgang Amili-portalen" i emnefeltet og angi i e-posten hvilken utleier (organisasjonsnummer eller fødselsnummer) det gjelder.