1. Hjelpesenter
  2. Innkreving av leie

Hvordan fungerer inkasso fra Visma Amili?

Oversikt over fakturaer som er sendt til inkasso: 

For å se hvilke fakturaer som er oversendt til Visma Amili gjør du følgende:

  1. Gå til Økonomi i menyen
  2. Filtrer på status Inkasso

For å se flere detaljer knyttet til inkassovarselet/inkassosaken gjør du følgende:

  1. Trykk på Valg for den aktuelle fakturaen
  2. Trykk på Status inkassosak for å få oversikt på utestående beløp og historikk

Via Valg menyen har du også følgende muligheter:

  • Sett sak på vent: Inkassopartner holder saken aktiv, men sender ikke flere purringer eller betalingsoppfordring før du har satt i gang saken igjen.
  • Endre forfallsdato: Inkassopartner vil ikke sende betalingsoppfordring før den nye forfallsdatoen har passert.
  • Avslutt sak: Inkassopartner avslutter saken og sletter kravet mot leietaker.

Hva skjer når det opprettes inkassosak? 

  1. Dersom leie ikke er betalt innen 14 dager etter forfallsdato sendes kravet over til Visma Amili, som sender inkassovarsel og varsel om fravikelse med 14 dagers betalingsfrist til leietaker.
  2. Dersom leie ikke er betalt innen 17 dager etter at inkassovarsel er sendt, overføres saken til inkasso. Visma Amili sender betalingsoppfordring med 14 dagers betalingsfrist til leietaker.
  3. Dersom leie ikke er betalt innen 17 dager etter at varsel om fravikelse er sendt, vil Visma Amili kontakte utleier for å bekrefte at utleier ønsker å gå videre med fravikelse. Hvis utleier bekrefter vil Visma Amili sende begjæring om fravikelse til namsmannen. Fastpris for at advokat i Visma Amili skal skrive begjæringen om fravikelse er for utleier kr 1300,- eks. mva per begjæring. Utleier plikter selv å stille ved selve fravikelsen.

Merk følgende:
Dersom det foreligger en rettslig tvist med leietaker eller kravet er feilsendt, er utleier ansvarlig for å trekke kravet. Feilsendte og omtvistede krav kan trekkes omkostningsfritt inntil 14 virkedager etter registrering hos Visma Amili. Det er også mulig å sette saken på vent dersom en midlertidig ønsker å stoppe videre purringer til leietaker eller endre forfallsdato dersom dette er avtalt med leietaker.

Tilgang - Visma KreditorWeb 

Visma Amili KreditorWeb gir deg innsikt i hva som har skjedd på inkassosaken. Der kan du blant annet hente ut kopi av brev som er sendt til leietaker, se hvilke krav saken gjelder, hvilke kostnader som er lagt på saken, hvor mye renter som er påløpt og oversikt over betalinger. Du kan også kommunisere direkte med saksbehandler via meldinger samt se statistikk og rapporter på porteføljen, eksempelvis aktive saker fordelt på opprettelsesdato, avsluttede saker, løsningsgrad, oversiktsrapport, etc.

For å få tilgang til Visma Amili Kreditorweb sender du en e-post til  hjelp@amili.no. Skriv "Hybel - Tilgang Kreditorweb" i emne-feltet og angi i e-posten hvilken utleier (organisasjonsnummer eller fødselsnummer) det gjelder.