Med API-integrasjon opprettes kunder og kundereskontro automatisk i PowerOffice, og både fakturaer og innbetalinger bokføres fortløpende.
For å sette opp API-integrasjon med PowerOffice, må du først opprette en API-nøkkel (klientnøkkel) i PowerOffice.
Gjør følgende:
- Gå inn på Meny > Systeminnstillinger > Utvidelser og trykk på Legg til utvidelse
- Velg Hybel under Utvidelse og kopier nøkkelen som autogenereres
- Trykk på Ok for å opprette utvidelsen
Etter at du har fått API-nøkkel registrerer du integrasjonen i Hybel på følgende måte:
- Gå til Rapporter > Innstillinger i menyen
- Sjekk at kontoene er satt opp riktig i henhold til kontoplanen i PowerOffice
- Under API-integrasjoner trykker du Valg > Opprett integrasjon for foretaket det gjelder
- Velg PowerOffice og trykk på Gå videre
- Legg inn API-nøkkel fra PowerOffice, samt startdato for synkronisering. Vi anbefaler også at du registrerer en e-postadresse fra regnskapsfører for eventuelle feilmeldinger.
- I feltet Regnskapskonto for fordringer på leietakere bør du normalt benytte konto 1500. Dersom du ønsker at kundefordringer fra Hybel skal bokføres på en egen konto må du sette opp en egen nummerserie for dette. Se mer info i artikkelen under.
Definer reskontro nummerserier i PowerOffice
Viktig: Selv om du benytter konto 1500 i API-innstillingene for kundefordringer, skal du ikke endre kontoen for Fordringer leietakere i de generelle kontoinnstillingene på Hybel. Her bør du fremdeles bruke 1510 eller en annen konto som ikke støtter kundereskontroføring. Årsaken til dette er at betalinger knyttet til fakturaer som ble opprettet før API-integrasjonen startet fremdeles vil føres mot denne kontoen. Dette sikrer at betalinger uten matchende fakturaer ikke føres mot kundereskontro. Tilsvarende gjelder dersom betalingen skjedde før API-integrasjonen startet. I slike tilfeller vil fakturaen ikke bokføres mot kundereskontro, men mot kontoen satt opp under Fordringer leietakere, siden betalingen allerede er bokført mot denne.
Dersom noe er satt opp feil, vil du motta en epost til adressen du registrerte. Har du spørsmål er du velkommen til å kontakte oss.
Hybel kjører overføringer én gang i døgnet. Under API-integrasjoner i Hybel finner du også sync-historikk.